Video’s bij de paascyclus van 2020
Vanwege de coronacrisis was de kerk rondom Pasen 2020 gesloten. Predikant ds. Derk Jan Deunk maakte de volgende (openbare) filmpjes van Witte Donderdag, Goede Vrijdag en Pasen:
Palmpasen 2020
Tijdens Palmpasen 2020 was er geen kerkdienst in verband met de uitbraak van het Corona-virus.
Als alternatief hebben de jonge kinderen thuis een Palmpasen-stok versierd en de Goed-Plan kinderen hebben een paaschallenge gedaan.
Palmpasenstokken versieren
Vooraf kreeg ieder kind, dat zich aangemeld had om een Palmpasenstok te versieren, een stok en een broodhaantje geleverd. In de veilige thuisomgeving zijn de kinderen daarna aan de slag gegaan om hun paasstok te versieren. De foto’s zijn naar de website gestuurd en de resultaten mogen er zijn!
Overweging bij zondag 5 april
De kerkdienst van zondag 5 april gaat niet door vanwege de uitbraak van het coronavirus. Pastor T. van Heerde zou dan oorspronkelijk voorgaan.
Ds. Derk Jan Deunk heeft een korte overweging geschreven die past bij deze zondag.
Bij Palmpasen, zondag 5 april
Palmpasen is gelaagd, gemengd. De Palmpasenstok heeft een kruisvorm: de verwijzing naar nood en lijden. We maken in deze dagen verdriet mee van mensen die ernstig ziek of een geliefde uit handen moeten geven. Er zijn spanningen, zorgen en isolement. Maar kleurige versieringen aan de Palmpasenstok laten ook het optimisme van Pasen zien.
In de Exoduslezing van deze zondag, Exodus 11, horen we over een tiende en laatste ‘slag’. Het is de climax van de ‘slagen’, de plagen. De Farao is de levensbedreigende, onderdrukkende macht. De gewone mensen voelen zeker mee met machtelozen. Alleen de Farao blijft hardvochtig, als een alleenheerser. De spiritual zegt: ‘Go down, Moses, way down in Egypt’s land; tell old Pharaoh: to let my people go’. De smeekbede is steeds: ‘Laat mijn volk gaan’. De laatste, beslissende slag gaat over de ‘eerstelingen’. De joodse tempelliturgie kent ‘het offer van de eerstelingen’: het toewijden van de eerste van de dieren, de mensen en de eerste opbrengst van het land aan God. Aan wie en wat wijden we ons toe? Hier staan twee sferen tegenover elkaar: die van heerszucht en machtsmisbruik tegenover het verlangen naar vrij en goed leven. Van de eerste sfeer wordt gezegd: die heeft geen toekomst. Want het zuivere verlangen laat zich niet onderdrukken. De exodus, het Paasfeest, zal laten zien dat de egoïstische levenswijze ten onder gaat. Palmpasen is gelaagd, gemengd. Het wordt een moeizame exodus, maar Pasen komt er aan. Er is in de nood een weg naar bevrijding.
ds. Derk Jan Deunk
Overweging van de predikant
Extra overdenking in deze bijzondere tijd
We maken uitzonderlijke dagen mee. Het coronavirus beheerst in deze tijd een groot deel van het samenleven. Ons land en veel andere landen komen steeds meer in de greep van dit virus. Mensen overlijden erdoor, anderen zitten in quarantaine. Velen zijn in de weer om het virus zoveel mogelijk in te dammen. In de gezondheidszorg zet men alle zeilen bij. Als kerkelijke gemeente zoeken we moed en geestkracht.
We kunnen ons laten inspireren door grote voorgangers in het geloof. In deze veertigdagentijd lezen we de in de kerk de Exodusverhalen over Mozes. Hij is iemand die ook tegenslagen en beproevingen moet verwerken. Mozes ziet zichzelf als een voor zijn taak tekortschietend mens. Maar in de Naam ‘Ik ben erbij’ ontvangt hij kracht om een sterke tegenstander tegemoet te treden. Het gaat in alle verhalen om bevrijding, uitredding. In die Naam ‘Ik ben erbij’ is er ook voor ons kracht. In de moeilijke omstandigheden, waarin we uitzonderlijke gebeurtenissen meemaken, kan er in die Naam geloofskracht zijn. Weerstanden, beproevingen kunnen een appèl doen op uithoudingsvermogen, zelfkennis en groeiende kennis van “Ik ben erbij”. We zijn kwetsbaar. Het leven en de wereld zijn soms wreed. Maar in een kwetsbaar en soms dreigend bestaan worden we geroepen om positief mee te werken in de worsteling om leven, vrij en goed. Om juist nu het goede te doen. Om dienstbaar te zijn als Mozes. Om hoop te houden. En de God van de liefde en het leven zal ons bijstaan.
ds. Derk Jan Deunk
Maart 2020
Vergelijkingen (Overdenking ds. Derk Jan Deunk, januari 2020)
Toen ik op sollicitatiegesprek was in Heumen vroeg iemand uit de beroepingscommissie: ‘Met welke bijbelse figuur identificeert u zichzelf in uw predikantswerk? Mozes bijvoorbeeld?’ Ik was wel wat verrast want zo’n vergelijking was totaal niet bij me opgekomen: om me als gewone dorpsdominee te spiegelen aan één van de grootste profeten van jodendom, christendom en islam, die na zoveel eeuwen nog over de hele wereld bekend is. Ik denk dat ik heb geantwoord dat ik mezelf als predikant meer een begeleider van een kerkelijke gemeente vind. Mij heeft ook altijd de man aangesproken die tegen Jezus zei: ‘Ik geloof, kom mijn ongeloof te hulp.’
Mozes blijft wel een intrigerende leider. In de tijd voor Pasen bezinnen we ons in de kerk op de verhalen uit het bijbelboek Exodus: het paasverhaal van Israël. Mozes speelt daarin een grote rol. Hij spreekt nog steeds tot de verbeelding, als persoonlijkheid in romans en films. Hij treedt op in een situatie van onmacht en onvrijheid. Mozes lijdt eerst zelf onder vervolging. En wordt de aanvoerder van een strijd voor rechtvaardigheid en tegen onderdrukking. Zo laat hij ook iets zien van Wie hem aanspoort: ‘Ik ben erbij’, de kracht van bevrijding, een licht in een donkere tijd, de hoop in gevaarlijke situaties.
In de veertigdagentijd voor Pasen denken we ook zeker aan mensen die lijden onder dictaturen. Ik noem de mensen in Noord-Korea, China en andere landen waar absolute machthebbers mensen onderdrukken en in kampen opsluiten. In allerlei landen worden bepaalde bevolkingsgroepen om hun politieke of religieuze overtuiging vervolgd. Organisaties als Amnesty International vragen aandacht voor het recht om in vrijheid je mening te mogen uiten. Maar ook in het persoonlijke leven kunnen de oude bijbelverhalen ons met allerlei Paasbeelden motiveren. Om ons steeds weer te bevrijden uit knellende banden: van tekort, ziekte, verdriet. Om onze eigen weg naar vrijheid te zoeken, verlicht door de Bron van leven en levenskracht.
ds. Derk Jan Deunk